Międzynarodowe Targi Transportu i Logistyki w Warszawie TransLogistica Poland to największe w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej...
Modernlog 2022 w towarzystwie ITM Industry Europe, będących największą imprezą wystawienniczą branży przemysłowej w tej części Europy,...
Rząd zaplanował wdrożenie elektronicznego systemu poboru opłat za korzystanie z wybranej infrastruktury drogowej od 1 lipca 2011 roku. W związku z tym z dniem 30 czerwca 2010 roku zniesione zostały winiety całoroczne, a pozostałe rodzaje winiet znoszone będą sukcesywnie do dnia rozpoczęcia działania systemu elektronicznego poboru myta. Oznacza to istotny wzrost kosztów dla przewoźników drogowych.
Rząd zaplanował wdrożenie elektronicznego systemu poboru opłat za korzystanie z wybranej infrastruktury drogowej od 1 lipca 2011 roku. W związku z tym z dniem 30 czerwca 2010 roku zniesione zostały winiety całoroczne, a pozostałe rodzaje winiet znoszone będą sukcesywnie do dnia rozpoczęcia działania systemu elektronicznego poboru myta. Oznacza to istotny wzrost kosztów dla przewoźników drogowych.
Od 1 lipca 2011r. system ryczałtowych opłat zostanie zastąpiony elektronicznym systemem poboru opłat. Opłatami elektronicznymi obowiązkowo zostaną objęte pojazdy samochodowe, pojazdy członowe i zespoły pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusy. Natomiast pojazdy o masie do 3,5 tony będą ponosiły w dalszym ciągu opłaty pobierane bezpośrednio na bramkach za przejazd odcinkami autostrad określonymi jako płatne. Wyjątkiem od tej zasady są sytuacje, w których autostrada nie została przystosowana do poboru opłat. Reasumując, jeśli chodzi o system poboru opłat należy wskazać, iż zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pobór opłat w Polsce obejmuje: opłaty tzw. winietowe, które z dniem 1 lipca 2011 r. zostaną zastąpione obowiązkową opłatą elektroniczną oraz opłaty pobierane bezpośrednio na bramkach od wszystkich pojazdów samochodowych za przejazd płatnymi odcinkami autostrad, z tym, że w odniesieniu do samochodów ciężarowych jedynie na odcinkach, które nie zostaną objęte opłatą elektroniczną.
Przyjęta w rozporządzeniu koncepcja zakłada, że w pierwszej kolejności systemem opłaty elektronicznej zostaną objęte drogi krajowe o najwyższej klasie technicznej, czyli autostrady, drogi ekspresowe i pozostałe drogi krajowe o najwyższym standardzie lub takie, które stanowią bezpośrednią alternatywę dla płatnych odcinków autostradowych. Chodzi tu o uniknięcie przeniesienia się ruchu pojazdów ciężarowych na drogi alternatywne. W pierwszym okresie (od lipca 2011 roku) objęcie opłatami ok. 630 km autostrad, ok. 570 km dróg ekspresowych oraz ok. 400 km dróg krajowych zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Do systemu będą właczane sukcesywnie kolejne odcinki dróg. Planuje się, że w roku 2014 system obejmował będzie ok. 4 500 km dróg krajowych . Docelowo opłatami elektronicznymi zostaną objęte wszystkie odcinki autostrad, dróg ekspresowych, dwujezdniowych dróg krajowych, które nie będą przebudowywane oraz wybrane odcinki dróg krajowych.
Mapa płatnych dróg w Polsce
Etapy wprowadzania opłat:
I Etap – od 1 lipca 2011r.
Projekt rozporządzenia przewiduje w pierwszym okresie (od lipca 2011 roku) objecie opłatami ok. 630 km autostrad, ok. 570 km dróg ekspresowych oraz ok. 400 km dróg krajowych dwujezdniowych oraz dróg równoległych zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
II Etap - styczeń 2012r.
Planuje sie, że rozporzadzenie zostanie wówczas uzupełnione o następujące odcinki dróg:
autostrady:
- A-1 na odcinku Maciejów – Sośnica,
- A-2 na odcinku obejmującym obwodnice Mińska Mazowieckiego,
- A-4 na odcinku od węzła Rzeszów Zachód do węzła Rzeszów Wschód,
- A-8 na odcinku od węzła Lotnisko do węzła Pawłowice;
drogi ekspresowe:
- (a) S-1 na odcinku obejmującym obwodnice Bielska Białej,
- S-5 na odcinku Gniezno – Poznań,
- S-7 na odcinku Skarżysko Kamienna – Występa,
- S-19 na odcinku Stobierna – Rzeszów,
- S-11 na odcinku obejmującym zachodnia obwodnice Poznania;
pozostałe drogi krajowe:
- nr 1 na odcinkach: Lodź – Tuszyn, węzeł Bełchatów – Dabrowa Górnicza oraz Tychy – Bielsko Biała,
- nr 86 na odcinkach: Podwarpie – Katowice oraz Katowice – Tychy.
III Etap - 1 stycznia 2013r.
Do systemu włączone zostanie dalsze ok. 1800 km autostrad i dróg ekspresowych. Możliwe jest również włączenie do systemu autostrad koncesyjnych.
IV Etap styczeń 2014 roku:
Do systemu włączone zostanie dalsze ok. 600 km dróg ekspresowych. Planuje sie, że w roku 2014 system obejmował bedzie ok. 4400 km dróg (bez autostrad
koncesyjnych). Jednocześnie do systemu mogą być włączane wybrane równoległe odcinki dróg krajowych, które wymagać beda szczególnego zabezpieczenia z uwagi na nadmierny ruch ciężarowy.
Docelowo opłatami elektronicznymi zostaną objęte wszystkie odcinki autostrad, dróg ekspresowych, dwujezdniowych dróg krajowych, które nie beda przebudowywane oraz wybrane odcinki dróg krajowych równoległych.
Stawki i koszty
Autostrady i drogi ekspresowe
* Zgodnie z przepisami określonymi w załączniku nr 6 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 października 2005 r. w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep (Dz. U. Nr 238, poz. 2010, z pózn. zm.).
** Dopuszczalna masa całkowita łącznie z dopuszczalna masa całkowita przyczepy (naczepy).
Drogi krajowe
* Zgodnie z przepisami określonymi w załączniku nr 6 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 października 2005 r. w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep (Dz. U. Nr 238, poz. 2010, z pózn. zm.).
** Dopuszczalna masa całkowita łącznie z dopuszczalna masa całkowita przyczepy (naczepy).
Źródło: www.platnedrogi.pl